توانمند سازی

امروزه توانمند سازی به عنوان یكی از ابزارهای سودمند ارتقا كیفی كاركنان و افزایش اثربخشی سازمانی تلقی می‌گردد.
جهت تحقق این امر،سازمانها از طریق توانمند سازی كاركنان مربوطه به منظور تشویق آنان به ابتكار عمل بدون اعمال فشار، ارج نهادن به منافع جمعی سازمان با كمترین نظارت و انجام وظیفه به عنوان مالكان سازمان،اقدام می‌نمایند.
توانمند سازی مخصوصا در محیط‏‌‌های كاری مجازی كه اعضای سازمان از تعاملات چهره به چهره محروم می‌باشند و مجبورند كه بهطور مستقل عمل نمایند، بسیار مهم می‌باشد.
همچنین، توانمند سازی جهت حفظ امید و وابستگی كاركنان باقیمانده در طی زما ن‏‌‌های كوچك سازی سازمان حایز اهمیت می‌باشد.
در این مقاله پس از تعریف توانمند سازی، ضرورت، علل گرایش سازمانها، اهداف، عوامل موثر، پیش نیازها، برنامه‏‌ها و موانع توانمندسازی كاركنان مورد امعان نظر قرار گرفته است و در پایان، راهكارهایی عملی جهت توانمندسازی كاركنان به انضمام نتایج حاصل از اجرای توانمندسازی آنان و نیز ترسیم عوامل اصلی توانمندسازی در قالب یك مدل، ارایه گردیده است.
توانمندسازی کارکنان به آنها مسیولیت و اختیاری می‌دهد تا بتوانند در زمینه‌ی وظایف مشخصی در سازمان تصمیم گیری کنند.
این تصمیم‌ها در سطوح پایین سازمان گرفته می‌شوند؛ جایی که کارمندان به شیوه‌ی منحصربه‌فردی به مسایل نگاه می‌کنند و مشکلاتی را که سازمان مربوط از نقطه‌ای به بعد با آنها روبه‌روست، ندارند.
در طول سال‌ها، توانمندسازی کارکنان حس مالکیتی را درون سازمان‌ها ایجاد کرده است.
کارکنان توانمندسازی‌شده، شادتر و فعال‌تر از بیشتر کارکنان دیگری هستند که در شرکت حضور دارند.
آنها از تغییرات ایجادشده در شرکت‌شان استقبال می‌کنند.
برخورداری از چنین ثروتی از آن جهت حایز اهمیت است که در سال‏‌‌های پیش رو منشا اصلی رقابتی، ریشه در تکنولوژی جدید نخواهد داشت.
بلکه تابع ابتکار عمل، خلاقیت، تعهد و توانمندی نیروی کار خواهد بود توانمند سازی یک حرکت دایمی است و اهمیت آن همواره رو به افزایش است، چرا که اساس توسعه در کسب و کار امروز است و همگام با تغییرات اجتماعی، دستاوردهای فناورانه و تقاضای محیط رقابتی در حال پیشرفت است.
منابع مرسوم و سنتی ثروت «زمین، موادخام، تکنولوژی، حتی کارگران غیر ماهر» را در مواقع لزوم، می‌توان .
عاملی که بدون آن نمی‌توان کارکرد، افرادی هستند که از این همه منابع برای دستیابی به بهترین شرایط استفاده می‌کنند.

منبع :  توانمند سازی


بانک مقالات توانمند ,سازی ,توانمندسازی ,سازمان ,كاركنان ,کارکنان ,توانمند سازی ,توانمندسازی کارکنان ,حایز اهمیت ,توانمندسازی كاركنان منبع

مشخصات

تبلیغات

آخرین ارسال ها

آخرین جستجو ها

شطرنج با ماشین قیامت کتابخانه شیخ بهایی پورتال و سایت تفریحی خبری ایرانیان بازرگانی رحیم زاده خرید و فروش خودرو و موتور سیکلت مارکت سنتر ایرانیان